Medewerkers in de zorg en hulpverlening hebben vaak te maken met agressie. Twee op de drie werknemers geeft aan in aanraking te zijn geweest met verschillende vormen van agressie. Dit kan gaan om verbale en fysieke agressie, maar ook om intimidatie en bedreigingen (CBS 2019).
In de zorg en hulpverlening zijn medewerkers erg betrokken met hun cliënten. Medewerkers verlenen enerzijds hulp in intieme situaties, denk aan aankleden en wassen van een cliënt. Anderzijds dient een medewerker ook voldoende professionele afstand te kunnen houden. Dat betekent dat je als medewerker je grenzen goed moet kunnen bewaken. In veel begeleidingssituaties ligt die grens niet zo duidelijk maar worden wel grenzen van medewerkers overschreden. Herkent u de uitspraken van cliënten, ouders of mantelzorgers als: “Je moet nu komen” of: “Als je dit niet doet dan …”. Deze vormen van communicatie zorgen voor een oplopende spanning. Vragen die medewerkers kunnen hebben: ‘Tot hoever mag deze cliënt gaan?’, ‘Hoe moet ik reageren om in contact blijven?’, ‘Hoe en wanneer geef ik mijn grens aan?’, ‘Wie kan ik om hulp vragen?’.
Agressie roept veel emoties op. Hierdoor is het moeilijk om rationeel te kunnen blijven denken. De hersenen slaan namelijk ingrijpende gebeurtenissen op in het geheugen. Tegelijkertijd worden ook de beleefde emoties en gevoelens bij die gebeurtenis opgeslagen. De één wordt boos en wil de agressor domineren, terwijl de ander vlucht wat zich uit in de situatie ‘weglachen’ of letterlijk de situatie ontvluchten. Je hebt aangeleerd om vanuit jouw emoties op een bepaalde manier te reageren. Omgaan met agressie vraagt in eerste instantie om zelfcontrole. Het controleren van je emoties. Wanneer jij jouw emoties de baas bent, kun je gericht een aanpak kiezen om een cliënt tijdens een agressie incident respectvol te kunnen begeleiden. Dit vraagt om het ombuigen van ‘oud gedrag’ (reageren vanuit emoties) naar ‘nieuw professioneel gedrag’ (rationeel handelen). Een training omgaan met agressie ondersteunt medewerkers in het aanleren van dit nieuwe gedrag.
Een agressie incident heeft veel impact op uw medewerkers en organisatie. Agressie roept veel emoties op. Door de oplopende spanning verhoogt dit de werkdruk. De verhoogde werkdruk kan leiden tot ziekteverzuim van uw medewerker. Ook vaardigheden kunnen ontbreken om vormen van agressie te kunnen herkennen. Hierdoor is iemand niet in staat om een juiste strategie te kunnen kiezen. Medewerkers nemen hierdoor beslissingen op basis van hun gevoel of emotie en denken het zelf op te moeten lossen. Dat kan goed uitpakken, maar levert op lange termijn onduidelijkheid binnen het team op: wat werkt preventief? Waarom lukt het de ene medewerker wel en de andere niet? Het gevaar dat medewerkers door cliënten tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden ligt op de loer. Medewerkers kunnen het ook moeilijk vinden om hulp in te schakelen. Daarmee nemen ze problemen mee naar huis en wordt de werkdruk groter dan hij al was.
Impact van agressief gedrag van cliënten op een team:
Een agressie incident kan voor uw team nieuw zijn. Andere teams hebben vaker te maken met agressie van cliënten. Het uitgangspunt is dat zowel uw medewerkers als uw cliënten zich veilig voelen. Dat is een situatie waarbij uw medewerker zich in staat voelt om respectvol in contact te kunnen blijven met uw cliënt. Daarvoor is nodig:
Een training omgaan met agressie in de zorg werkt als volgt:
Elk team heeft een eigen vraag over het omgaan met agressie. Zo kan het ene team meer behoefte hebben aan het omgaan met verbale agressie. Een ander team wil hulp krijgen bij omgaan met verbale en fysieke agressie. Elke training vraagt om maatwerk.
Hieronder een aantal basisthema’s die centraal kunnen staan binnen de trainingen:
Theoretische invalshoeken en inzichten over agressie:
inzicht in wat agressie bij je oproept door:
Professioneel handelen door:
Het is mogelijk om workshops en/of trainingen te volgen. De verschillen tussen een workshop en een trainingen op een rij.
De basistraining is er op gericht om medewerkers bewust te laten worden van hun ‘oude’ (ongewenste) gedrag en het trainen naar het ‘nieuwe’ professionele gedrag. Het vergroten van het zelfvertrouwen in omgaan met agressie staat binnen alle trainingen centraal.
Na een training omgaan met agressie kunt u de volgende resultaten verwachten:
Uw medewerkers:
De werkwijze van Trabel bestaat uit de volgende fasen:
Het eerste persoonlijke contact vind ik heel belangrijk. Trainingen afnemen en geven vraagt om wederzijds vertrouwen in elkaar. Vandaar dat we in de eerste ontmoeting een gratis kennismakingsgesprek aanbieden om te beoordelen of het aanbod van Trabel aaansluit bij uw wensen en behoeften.
Indien er een match is, maken wij samen een trainingsvoorstel. Met een trainingsvoorstel maken we de training op maat. Hierin staat beschreven: 1) de (hulp)vraag van uw team en doel van de training 2) de centrale thema’s van de training en 3) praktische zaken zoals aantal deelnemers, locatie, tijdstip training, kosten en overige randvoorwaarden.
Als het trainingsvoorstel aansluit op uw vraag starten we met de uitvoering. Deze kan op uw locatie plaatsvinden, maar Trabel kan ook voor een locatie zorgen.
De training wordt met uw medewerkers geëvalueerd. De resultaten worden aan u teruggekoppeld en met u besproken. Zo krijgt u: 1) inzicht in wat de training uw medewerkers heeft opgeleverd en 2) waar nog behoeften liggen van uw medewerkers. Trabel kan u in deze fase advies geven over vervolgtrainingen (individueel/ groep) op het gebied van omgaan met agressie.
Ben jij geïnteresseerd in weerbaarheidstraining, of wil je meer weten over de mogelijkheden? laat je dan gratis en vrijblijvend terugbellen om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Door dit formulier in te vullen krijg ik een notificatie en bel of mail ik jou terug.
Ja! ik wil dat er contact met mij wordt opgenomen