Top
5 Tips voor minder stress in je studie | Trabel
fade
4130
post-template-default,single,single-post,postid-4130,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.1,mkd-core-1.2,tribe-no-js,wellspring-ver-2.2.1,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-header-standard,mkdf-sticky-header-on-scroll-down-up,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-dark-header,mkdf-header-style-on-scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

5 Tips voor minder stress in je studie

Trabel / Nieuws  / 5 Tips voor minder stress in je studie

5 Tips voor minder stress in je studie

Minder stress in je studie

Laatst sprak ik één van mijn studenten. Hij vertelde mij het volgende: “Het ontbreekt mij om een doel te stellen voor het leren van mijn studiestof. Ik vind vaak andere dingen veel belangrijker en leuker dan mijn studie. Ik zie soms het nut niet in van wat ik op dit moment doe. Ik zie wel in dat het belangrijk is, maar ik voel het nog niet zo. Ik kan moeilijk een concreet doel stellen en hoe ik zo’n doel dan moet uitvoeren. Ik vind het contact met mijn vrienden vaak belangrijker dan mijn studie. Ik twijfel ook waar ik moet beginnen. Ik overzie het vaak niet meer. Aan de ene kant wil ik actief blijven op social media en tegelijkertijd wil ik ruimte en rust voor mijn studie. Het ontbreekt mij aan zelfvertrouwen om iemand te zeggen dat ik even geen tijd heb. Ik ga meestal mee met de personen, waardoor ik  veel tijd kwijt ben aan het beantwoorden van appjes of het plaatsten van likes. Tijdens het studeren ben ik ook snel afgeleid. Ik denk na over andere dingen of ik ga weer wat anders doen. Het ontbreekt mij denk ik aan structuur, rust en zelfvertrouwen om planmatig te studeren. Dit levert mij op termijn weer druk en stress op. Ik overzie het dan niet meer en kom ik tot niets. Ik zou hier graag in willen veranderen”

Herken jij dit ook? Zou jij het volgende graag willen?

  • Effectief studeren of huiswerk maken?
  • Grenzen willen aangeven: minder willen pleasen, ‘nee’ kunnen zeggen?
  • Minder beïnvloed worden door afleidingen, o.a. social media?
  • Meer concentratie en rust voor je huiswerk/studie?
  • Doelen kunnen stellen die je echt voelt en wilt uitvoeren?

Lees dan verder …

Proces van besluiten nemen

Meestal stel je jezelf een doel, maar kom je niet tot uitvoering. Het doel heb je wel in je hoofd, maar tegelijkertijd sta je er niet volledig achter. Het is een doel wat je niet echt wilt of voelt.
Tegelijkertijd voel jij wel dat er iets moet veranderen in je leven. Deze ambivalentie (tegenstelling in gevoelens) is heel normaal in het proces van besluiten nemen. Het betekent dat jij nog niet echt klaar bent voor een doel. Je bent aan het afwegen wat het je wel of niet oplevert. Kortom, je zit middenin een besluitvormingsproces. Het mooie is dat juist door die ambivalentie gevoelens je tot een besluit en werkbaar doel kunt komen. In de trainingen van Trabel besteden we daar veel aandacht aan. 

Doelen stellen die je echt voelt en wilt

Hoe stel je dan doelen je echt voelt en wilt? Die je ook echt in de praktijk uit wilt voeren? Door juist jouw twijfelgevoelens goed te verkennen. Veel studiecoaches richten zich op het maken van lijstjes, waarbij je voor- en nadelen, plussen of minnen hebt opgeschreven. Deze lijstjes belanden vaak weer in de prullenbak. Het belangrijkste bij het stellen van een doel is dat je veel dieper gaat en je bewust wordt van jouw emoties bij dat doel. Alleen wanneer je werkelijk plezier en energie voelt om het doel te halen, ben je in staat om het doel uit te kunnen voeren. Bewegen heeft een positieve invloed op de hersenen om na te denken over oplossingen, maar ook wat je bij die oplossingen voelt. Zo is bewezen dat bij het hardlopen het stofje ‘endorfine’ er voor zorgt dat signalen tussen hersencellen sneller en beter kunnen worden doorgegeven. Bewegen is dus een belangrijk hulpmiddel om tot je doel te komen. De trainingen van Trabel zorgen er voor dat jij  letterlijk in beweging komt. Door bewegen, nadenken en voelen te combineren kom jij veel sneller bij jouw emoties. Dit heet: psychofysiek trainen. Geen lange praatsessies, maar door te doen, veel sneller bij je doel komen. Zo wordt bijvoorbeeld boksen als werkvorm (niet als training) ingezet om sneller tot je doel te komen!

Persoonlijke grenzen

Een persoonlijke grens kun je ook wel zien als een ‘eigen territorium’ waarin je jezelf kunt zijn. Het is een ruimte alleen van jou, waar jij je prettig bij voelt. Zo vind je het bijvoorbeeld fijn om je terug te kunnen trekken op je kamer, je telefoon uit te doen om even niet bereikbaar te zijn. Grenzen gelden ook voor meer abstractere dingen. Je stelt bijvoorbeeld een grens hoe jij behandeld wilt worden door jouw ouders of vrienden. Als een persoon jou onder druk zet om iets te doen, kan dit voor jou te ver gaan. Je geeft je grens aan door er iets van te zeggen. Persoonlijke grenzen heeft iedereen nodig om zich te kunnen handhaven in de omgang met anderen. Die grenzen zijn voor iedereen verschillend. Zo vind de ene persoon het niet erg wanneer veel mensen hem vaak benaderen of te dichtbij komen. Een andere persoon heeft juist veel meer ruimte en rust nodig. Dit alles is niet goed of fout. Zie het als een soort van overlevingsstrategie die iedereen nodig heeft om te kunnen functioneren in samenwerking met anderen. Dit wordt ook wel ‘coping’ genoemd.

Waarom is grenzen aangeven zo lastig?

Dat kan met veel verschillende oorzaken te maken hebben. Hier een paar voorbeelden. Het kan komen omdat je tijdens jouw opvoeding nooit geleerd hebt om grenzen te stellen. Het kan ook zijn dat jij van nature iemand bent die heel bescheiden is. Een andere oorzaak kan liggen dat je bang bent niet meer aardig gevonden te worden als je zegt waar jouw grens ligt. Je bent dan bang om afgewezen te worden. Je kunt je ook onder druk gezet voelen om iemand of een groep te blijven pleasen. Denk bijvoorbeeld aan het voortdurend reageren op of liken van berichten.

Subtiele beïnvloedingen en grenzen

Grenzen kunnen ook op een hele subtiele manier worden overschreden. Je hebt  het niet door. Stel je hebt je voorgenomen om een uur ongestoord aan je huiswerk of studie te zitten (persoonlijke grens). Je hebt je telefoon aan, naast je laptop. Je ziet ineens een bericht op je telefoon. Je denkt na wat je met het bericht gaat doen. Wel of niet beantwoorden. In een fractie van een seconde gebeuren de volgende dingen: 1) Je neemt het bericht waar, waardoor je afgeleid bent van je taak 2) Je gaat (onbewust) afwegen wat je met het bericht moet 3) het kost je moeite om de draad weer op te pakken 4) achteraf baalt je dat je wordt afgeleid. Dit is een voorbeeld hoe een externe prikkel jou beïnvloed en energie van je vraagt. Jouw persoonlijke grens wordt overschreden namelijk: een uur ongestoord kunnen werken. Zo kunnen allerlei prikkels heel subtiel de leiding van jouw studietempo overnemen.

Alles draait om bewustwording en trainen

Gelukkig kun je leren om onnodige afleidingen en prikkels de baas te blijven. Het begint wanneer jij je bewust bent van de prikkels die jou kunnen afleiden. Dan heb je al een eerste goede stap gemaakt. Vervolgens is het wenselijk dat je jezelf traint om deze prikkels de baas te kunnen blijven. Dat kan alleen als je je bewust bent van je oude gedrag. Pas daarna kan je het nieuwe gedrag gaan leren. 

 

Tips voor minder stress tijdens je studie

omgaan met stress

tip 1: werk met tijdsblokken

Verdeel de totale tijd die je op een dag aan je studie wilt besteden in tijdsblokken van maximaal 25 minuten. Zo kun je bijvoorbeeld op een dag zo’n 6 tot 8 tijdsblokken inplannen. Neem na elk tijdsblok even tijd voor iets anders. Loop bv. even door de bibliotheek of door je kamer, ga koffie halen of doe een yoga oefening. Het belangrijkste is dat je na elk tijdsblok studeren beweegt en even met iets anders bezig bent waardoor je je weer ontspant. Onderzocht is dat je door die korte tijdsblokken je beter kan concentreren. Beter dan uren achtereen doorwerken.

Tip 2: Beweeg, beweeg, beweeg …

Bewegen heeft een positieve invloed op je denken. Zorg dat je op een studiedag een centrale pauze inbouwt waarbij je een flinke wandeling of een stuk fietst, bijvoorbeeld een half uur. Door bewegen herstelt je lichaam weer van spanning en stress. Daarnaast zorgt bewegen er voor dat signalen in de hersenen beter worden doorgegeven. Allemaal gunstig voor studeren. 

Tip 3: Zorg voor een clean desk voor meer focus

Ruim je bureau op zodat alles wat je kan afleiden niet in het zicht is. Zo creëer je een ‘clean desk’. Door een clean desk is het makkelijker om te kunnen focussen wat echt belangrijk is voor je studie, zoals je studiestof en je opdrachten. Doe je telefoon uit en leg deze niet in de ruimte van studeren, maar in een andere kamer. Spreek met jezelf af dat je alleen op je telefoon kijkt aan het einde van de studiedag.

Tip 4: Beloon jezelf voor het nieuwe gedrag

Beloon jezelf voor momenten dat je ongestoord en gestructureerd hebt gewerkt. Bijvoorbeeld het werken in tijdsblokken. Bedenk een kleine beloning en geniet intensief.  Wees trots wat je hebt bereikt.

Tip 5: Wees blij met elke kleine verandering

Gedragsverandering kost tijd. Uit een onderzoek kwam naar voren dat iemand 21 dagen achter elkaar het gewenste gedrag moet uitvoeren, wil het iets van jezelf worden. Net als een piloot vlieguren moet maken, heb jij tijd nodig voor het nieuwe (studie) gedrag. Leg de lat hierbij niet te hoog. Wees trots en blij met kleine veranderingen die je voor elkaar krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een vast moment om te studeren of een clean desk. Bedenk zelf een kleine verandering die je gemakkelijk langere tijd kunt volhouden.

Vind jij dit artikel interessant? Wil jij hulp hebben om minder stress te hebben in je studie? Dan kunnen de trainingen van Trabel jou helpen. Trabel biedt trainingen op het gebied van:

  • besluitvaardiger worden
  • omgaan met druk
  • grenzen aangeven. 

Resultaten 

  • je leert omgaan met druk
  • je leert doelen stellen die jij echt wilt uitvoeren
  • je leert jouw grenzen aangeven
  • je krijgt meer zelfvertrouwen
Albert Schuurmans

Ik ben Albert Schuurmans en heb 20 jaar ervaring als docent in mbo-, hbo- en basisonderwijs (regulier/sbo). Daarnaast heb ik 7 jaar gewerkt met mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Wat opvalt in mijn werk is dat er te weinig aandacht is voor weerbaarheid van professionals, kinderen en jongeren. En dat terwijl onze huidige samenleving steeds meer om een zelfstandige weerbare houding vraagt. De laatste tijd waardeer ik steeds meer de mentale functie van sport. Bewegen maakt mij bewust van mijn basisemoties en dit is nodig om weerbaarder te worden. Ik maak voor iedere klant binnen het onderwijs, de zorg- of hulpverlening weerbaarheidstrainingen op maat. Geen standaard weerbaarheidstraining, maar precies wat jij nodig hebt!